Тренди в секторі NFT: новітні розробки та креативні застосування

NFT-ринок залишається незвіданою територією навіть для постійних користувачів криптовалют. Як можуть цифрові зображення вартувати мільйонів доларів – велика загадка для багатьох і донині. У статті розберемось детальніше як виникли NFT, де вони використовуються у звичайному житті та яких трендів у цьому секторі слід наразі очікувати.

Трохи історії та цифр

Розпочнімо з визначення: NFT (Non-Fungible Token) або невзаємозамінний токен – це цифровий актив на блокчейні, один з видів криптотокенів, за допомогою якого можна підтвердити право власності на обʼєкт, такий як музика, мистецтво, відео тощо. NFT є абсолютно оригінальним та унікальним, його не можна замінити жодним іншим токеном чи підробити.

NFT беруть свій початок з 2014 року, проте до ключового тренду вони дійшли лише у 2021 році, викликавши неабиякий ажіотаж. Саме цього року сектор вийшов на небувалий рекорд – обсяг торгів на місяць складав 5,8 млрд дол. Проте вже в січні 2022 року, разом з кризою ВТС, обсяг NFT-торгів впав на 70%, досягнувши повного занепаду восени 2022 (545 млн на місяць або мінус 91% від максимального рівня).

Сьогодні невзаємозамінні токени поступово нарощують втрачені позиції, за дослідженнями Statista, станом на кінець 2024, галузь зможе заробити 2,37 млрд дол., щорічно зростаючи на 9,1 % впродовж наступних чотирьох років до показника у 3,36 млрд дол.

Також огляд NFT-статистики свідчить, що загальна ринкова капіталізація на момент написання статті складає $ 7,02 млрд, а обсяг торгів за весь час – $ 55,96 млрд.

Сфера застосування Non-Fungible Token

  • Об’єкти колекціонування й мистецтва. Попри те, що практично всі цифрові файли можна представити як NFT, найширше їх використання – об’єкти цифрового мистецтва та колекційні твори. До появи NFT цифрові артпредмети мали великий недолік – неможливість відстеження права власності. Це викликало такі труднощі, як  залежність від посередників. Художники та колекціонери були змушені довіряти платформам або іншим посередникам, які фіксували право власності на цифрові твори. Це часто було підкріплено високими комісіями та створювало ризики недобросовісної поведінки з боку платформ. Легалізація цифрового мистецтва призвела до того, що воно посіло гідне місце в сучасній культурі. До того ж CryptoPunks, Bored Ape Yacht Club, роботи цифрових художників, наприклад Beeple, мали рекордні показники продажу не тільки на NFT-маркетплейсах, а й у звичайних мистецьких аукціонних домах.
  • Музика. NFT допомагає музикантам уникнути залежності від лейблів, а також відмовитись від посередників, які будують фінансові взаємини між виконавцями та слухачами. Аудіозаписи, як і зображення, можна зареєструвати, передавати та зберігати в блокчейні у вигляді NFT. Серед десятків відомих виконавців, які користуються невзаємозамінними токенами для нових способів взаємодії зі своєю аудиторією та монетизації творчості  – Leon, 3LAU тощо.
  • Ігри. NFT використовуються різними блокчейн-платформами (Decentraland, Axie Infinity, The Sandbox) для створення унікального досвіду й винагороди гравців предметами, що мають реальну цінність. NFT в іграх можуть являти собою здібності, аксесуари, окремих персонажів, ділянки землі, які мають ринкову вартість. Блокчейн-ігри побудовані на принципі “грай та заробляй”, адже за високі результати гравці отримують винагороди у вигляді крипти та NFT, що дозволяє отримати реальні кошти поза межами ігрових платформ.
  • Web3 і метавсесвіт. Завдяки унікальним характеристикам власності, NFT швидко стають рушійною силою Інтернету наступного покоління. NFT допомагає створити децентралізовану та анонімну блокчейн-архітектуру Web3.
  • Мода. Потенціал NFT не оминув стороною й відомі брендові бутики, будинки моди. Деякі з них вже випускають NFT-колекції одягу для метавсесвіту, Louis Vuitton розробив цілу гру, що полягає у колекціонуванні NFT і взаємодії з брендом. Dolce Gabbana, Gucci, Adidas, Nike використовують невзаємозамінні токени для поглиблення зв’язку з клієнтами та створення нових трендів.
  • Приналежність до спільноти. Додаткова цінність деяких NFT-колекцій полягає в ексклюзивних привілеях, нагородах для їх власників.  До того ж NFT-клієнти об’єднуються між собою для спілкування та обміну досвідом, що зміцнює почуття приналежності до спільноти.
  • DeFi. У протоколах децентралізованих фінансів NFT виконують важливу роль у веденні захищених від підроблення реєстрів прав власності без необхідності залучення посередників. Будь-який важливий документ – податкова декларація або доказ права власності на земельну ділянку можна створити у вигляді невзаємозамінного токена.
  • Протокол POAP (Proof of Attendance Protocol) має відкритий код і використовує NFT для відстежування відвідуваності реальних заходів. Для цього потрібно лише створити бейдж з простим дизайном та основними даними про подію (дата, час, місце, назва), а потім поширити NFT-токен POAP і сформувати захищені від підробки цифрові записи про участь.

ТОП-10 найдорожчих NFT-зображень й інші дивовижні приклади

Як правило, найцінніші NFT мають декілька спільних характеристик. Їх створюють видатні художники чи залучають відомі бренди. Також вони мають історичне або унікальне значення, підкреслюючи важливі події в цифровій або художній історії. Попит на них зростає шляхом великої підтримки ЗМІ.

Список найдорожчих NFT-зображень усіх часів виглядає наступним чином:

  1. “The Merge” – $91 млн;
  2. “Everydays: The First 5000 Days” – $69 млн;
  3. “Clock” – $52 млн;
  4. “Human One” – $28 млн;
  5. “CryptoPunk #5822” – $23 млн;
  6. “CryptoPunk #3100” – $16 млн;
  7. “CryptoPunk #7523” – $11 млн;
  8. “TPunk #3442” – $10 млн;
  9. “CryptoPunk #4156” – $10 млн;
  10. “CryptoPunk #5577” – $7 млн.

Серед інших успішних прикладів в секторі NFT: NBA, що продає найкращі ігрові моменти у вигляді токенів, Coca-Cola, що наливає віртуальні напої в метавсесвіті, Pizza Hunt Canada, що продає NFT-піцу за $ 9,2 тис., Ілон Маск, який створив першу NFT-вантажівку. Галузь відкрита для будь-яких користувачів, незалежно від віку, статі й товщини гаманця. Так студент з Індонезії Султан Алгозарі заробив 1 млн дол. на OpenSea. Він продав понад 1000 селфі з NFT. В Україні теж слідують новим тенденціям. Наприклад, Альона Альона (співачка, що представляла цьогоріч країну на Євробаченні) продала авторську пісню “Галас”, отримавши понад 7000 доларів.

Майбутнє NFT

Світ наразі тільки починає розуміти принципи NFT-галузі, а ринок здебільшого активно розвивається за участі колекціонерів. Проте невдовзі настане той час, коли токенами можна буде користуватись і в повсякденному житті – переклад документів, створення дипломних робіт тощо. Дебетові картки теж можуть стати складовою частиною до сектору NFT. Зовсім скоро цифрові гаманці за допомогою NFT-технології будуть містити документи, сертифікати та інші цінності, якими володіє людина.

Ймовірно, найближче майбутнє NFT буде пов’язане з наданням послуг, що може радикально змінити традиційні бізнес-практики, надасть можливості для обміну цінностями та досвідом. Серед різних типів non-fungible token є ті, які вже знаходяться в процесі розробки або навіть впровадження:

  • ігри з NFT – це найперспективніша колаборація. Популярність онлай-ігор та стрімінгу, що постійно зростає, призведе до більшої інтеграції NFT в ігрову індустрію;
  • ексклюзивний контент та NFT – деякі компанії використовують для своїх клієнтів унікальну взаємодію, що може полягати у віртуальних зустрічах, ексклюзивних фізичних заходах, що організовуються через систему квитків, підкріплену токенами. Ще у 2017 наша команда мала досвід створення платформи, головне рішення якої – квитки на міжнародну криптовалютну конференцію в Сінгапурі. Це був перший захід у світі з квитками на смартконтрактах;
  • нерухомість та NFT – невзаємозамінні токени відкривають нові можливості для власників, інвесторів і покупців. Так, створення «цифрових близнюків» реальних об’єктів нерухомості у вигляді NFT дозволяє потенційним покупцям або інвесторам оглядати об’єкт у віртуальній реальності. Також стає можливим ділити нерухомість на частки, що відкриває нові шляхи для спільного інвестування;
  • знижки, промокоди та NFT – невзаємозамінні токени грають важливу роль у маркетингу для надання знижок і промокодів, забезпечуючи безпеку, прозорість та можливість відстеження таких акцій;
  • донати та NFT – використання токенів для збору донатів вже досить розповсюджене явище. Так Д. Трамп випустив серію своїх фото-NFT за 99 доларів, які розкупили за лічені години. Найвідоміше українське криптомедіа Incrypted спільно з UNITED24 теж запустили колекцію токенів з зображенням котів-героїв ЗСУ, мета якої – зібрати 40 млн грн на покупку бойових морських дронів. Наразі свою домівку знайшли 3520 з 10000 котиків.

Висновок

Невзаємозамінні токени є невіддільною частиною криптовалютної екосистеми. Вони абсолютно унікальні, не підлягають обміну, тому знайти два однакових активи неможливо. Розвиток технології та інтерес спільноти дозволить в найближчі роки побачити ще більше нових тенденцій, захопливих колекцій та застосунків з їх використанням. А усвідомлення цінності та користі NFT назавжди зруйнує їх репутацію безглуздих картинок.

Читайте ForkLog UA в соціальних мережах

Знайшли помилку в тексті? Виділіть її та натисніть CTRL+ENTER

Матеріали за темою

Ми використовуємо файли cookie для покращення якості роботи.

Користуючись сайтом, ви погоджуєтесь з Політикою приватності.

OK