The Economist описав майбутнє «агентного» ШІ-інтернету

ШІ може зробити мрію британського інформатика Тіма Бернерса-Лі реальністю — більшість рутинних завдань виконуватимуть ШІ-агенти. Про це пише The Economist.

У 1999 році, через десять років після винайдення всесвітньої павутини, експерт описав майбутнє, у якому планування та пошук інформації візьмуть на себе «інтелектуальні агенти» — машини, здатні читати, інтерпретувати й діяти.

Із часу появи інтернет суттєво змінився, але взаємодія з ним і досі потребує особистої уваги людини.

Сучасні великі мовні моделі (LLM) змінюють ситуацію. Вони вміють резюмувати документи, відповідати на запитання, шукати інформацію та міркувати. Втім їм бракує ключової складової — дій.

Потрібно змінити інтернет

Технічний директор Microsoft Кевін Скотт вважає, що поява повністю самостійних цифрових асистентів «не так уже й далеко». Основною перепоною є мова — їм треба дати змогу спілкуватися з онлайн-сервісами та між собою.

Вебресурси зазвичай взаємодіють із зовнішнім світом через інтерфейс прикладного програмування (API). Він повідомляє відвідувачам, що саме сервіс уміє: наприклад, записувати на прийом до лікаря чи надавати місцезнаходження на мапі.

Проблема в тому, що API створені для людей, і кожен із них має свої особливості та документацію. Це складне середовище для ШІ-агентів: робота з кожним новим ПЗ вимагає вивчення його «діалекту».

Щоб цифрові асистенти могли діяти в інтернеті незалежно, потрібна стандартизація способу взаємодії. Саме це є метою протоколу Model Context Protocol (MCP) від ШІ-стартапу Anthropic.

Рішення — є

Директор з продукту американської компанії Майк Крігер зазначив, що ідея MCP виникла під час підключення Claude до Gmail і GitHub. Замість інтегрувати кожен застосунок із чат-ботом, компанія хотіла створити спільний набір правил.

Агент може запитати сервер MCP про можливості системи — забронювати рейс, скасувати підписку, сплатити компенсацію тощо. Далі виконується дія від імені користувача.

Наприклад, користувач вирішив забронювати поїздку з Лондона до Нью-Йорка. Процедура така:

  1. Він повідомляє про плани туристичному агенту.
  2. Помічник розподіляє завдання між спеціалізованими ШІ-асистентами, які можуть шукати рейси, готелі та автомобілі;
  3. Вони зв’язуються з серверами MCP авіакомпаній, готелів і фірм з оренди авто, збирають інформацію, порівнюють можливості та формують список вдалих маршрутів.
  4. Користувач обирає варіант, а туристичний агент бронює все необхідне.

Для такої координації потрібні правила, що визначають, як цифрові асистенти ідентифікують одне одного, спілкуються та вибудовують довіру. Для цього Google пропонує протокол agent-to-agent (A2A). Із його допомогою агенти можуть домовлятися про розподіл ролей і завдань.

У грудні Linux Foundation сформувала організацію Agentic AI Foundation (AAIF). Її мета — запобігти фрагментації сегменту ШІ-агентів на безліч несумісних, закритих продуктів.

Фонд стане нейтральним середовищем для розвитку відкритих проєктів у сфері цифрових асистентів. Ключовий внесок у запуск ініціативи зробили:

  • Anthropic — надала Model Context Protocol (MCP), стандарт для підключення моделей до зовнішніх даних та інструментів;
  • Block — відкрила платформу для цифрових асистентів Goose;
  • OpenAI — запропонувала рішення AGENTS.md, файл інструкцій для спрощеного налаштування інструментів розробки в репозиторіях.

Екосистема MCP уже охоплює понад 10 000 активних публічних реєстрів.

image
Джерело: Anthropic.

Серед інших учасників AAIF: AWS, Bloomberg, Cloudflare, Google, Cisco, Datadog, Docker, IBM, Oracle, SAP, Snowflake, Twilio, Hugging Face, Uber, SUSE та інші.

Більшість вебсайтів, які переглядатимуть агенти, створені для людського ока. Для пошуку продукту досі треба клікати по меню.

Microsoft створила Natural Language Web (NLWeb), щоб LLM могли легше отримувати доступ до ресурсів.

Інструмент дозволяє людям «спілкуватися» з будь-якою вебсторінкою звичною мовою. Користувачі можуть запитати на туристичному сайті про бажані варіанти відпочинку з трьома дітьми. NLWeb зрозуміє сенс питання і відповість природною мовою.

Кожен ресурс, підключений до NLWeb, може діяти як сервер MCP, надаючи свій контент агентам. Так інструмент з’єднує сучасний візуальний інтернет із тим, який потрібен ШІ-асистентам.

Битва платформ

У міру розвитку ШІ-агентів формується битва платформ, що нагадує браузерні війни 1990-х.

Тоді компанії боролися за контроль над доступом до інтернету. Зараз браузери переосмислюються через інтеграцію цифрових асистентів. OpenAI і Perplexity запустили власні рішення на базі ШІ-помічників, які можуть відстежувати рейси, аналізувати документи та керувати електронною поштою.

Їхні амбіції на цьому не закінчилися. OpenAI додала в ChatGPT можливість прямих покупок з окремих сайтів і інтегрувала підтримку сервісів на кшталт Spotify і Figma.

Подібні кроки непокоять чинних гравців ринку. Amazon вимагала від Perplexity прибрати браузер зі вбудованим ШІ-агентом зі свого інтернет-магазину. Застосунок для оренди Airbnb вирішив не інтегруватися з ChatGPT, оскільки «функція ще не зовсім готова».

Адаптація реклами

Реклама має адаптуватися. Сьогоднішній інтернет тримається на монетизації уваги людей. Alphabet і Meta — одні з найбільших техгігантів і головні бенефіціари.

Експертка з комп’ютерних наук із Каліфорнійського університету в Берклі Дон Сонг вважає, що маркетологам доведеться орієнтуватися не на людей, а на «увагу агентів». Тактика при цьому може лишитися тією самою: оптимізація рейтингів, таргетування вподобань, оплата розміщення. Але аудиторією стануть алгоритми.

Цифрові асистенти здатні суттєво розширити активність в інтернеті. Засновник ШІ-стартапу Parallel Web Systems Параґ Агравал зазначив, що інтернет створений для людей, які читають із людською швидкістю. У агентів таких обмежень немає: вони здатні сканувати тисячі сторінок за секунди, переходити за посиланнями, які люди пропускають, і виконувати кілька завдань одночасно.

Є певні ризики. ШІ може помилятися, так само як і людина. Додатково існує ймовірність зовнішніх атак — на кшталт прихованих шкідливих команд у вебсторінках чи файлах.

Заходи безпеки покликані мінімізувати проблеми. Один із підходів — обмежити агентів лише тими сервісами, яким варто довіряти. Інший — надати вузький спектр повноважень. Для найбільш чутливих завдань можна підключати людину.

Нагадаємо, у листопаді експерти Microsoft представили середовище для тестування ШІ-агентів і виявили вразливості, притаманні сучасним цифровим асистентам.

Читайте ForkLog UA в соціальних мережах

Знайшли помилку в тексті? Виділіть її та натисніть CTRL+ENTER

Матеріали за темою

Ми використовуємо файли cookie для покращення якості роботи.

Користуючись сайтом, ви погоджуєтесь з Політикою приватності.

OK