Журналісти застерегли щодо ризиків ШІ-іграшок для дитячої психіки


Штучний інтелект змінює дитинство, відкриваючи нові можливості й водночас створюючи бар’єри для дорослішання. На це звернули увагу журналісти The Economist.
Прийдешні свята стануть особливими: діти отримають подарунки, здатні підтримувати діалог. Китайські виробники іграшок оголосили 2025 рік «епохою ШІ», запустивши масове виробництво «розумних» роботів і плюшевих ведмедиків. Ці пристрої вміють навчати, грати й розповідати історії.
Старші діти прикуті до популярних відео про технологію та ігри з її використанням. У школах впроваджують матеріали, створені за допомогою ChatGPT та аналогів, а частина учнів уже займається з віртуальними репетиторами.
ШІ демократизує доступ до послуг, що раніше були привілеєм забезпечених сімей: індивідуального навчання й персоналізованих розваг. Діти можуть слухати пісні або читати історії про себе, грати у відеоігри, адаптовані під їхні навички, і мати коло «друзів»-чатботів.
Потрібно переосмислити майбутнє
Інтеграція штучного інтелекту у виховання пов’язана з прихованими загрозами. Надмірно індивідуалізований підхід алгоритмів може призвести до відчуття самотності та формування особистості, не пристосованої до реальності.
Оскільки штучний інтелект змінює дитинство, у The Economist закликали суспільство переосмислити процес дорослішання.
Автоматизація навчання має очевидні переваги. Технологічні компанії демонструють ефективність ШІ, особливо в регіонах із дефіцитом учителів і навчальних матеріалів. Передбачається, що віртуальні репетитори здатні збалансувати освітній процес: зацікавити сильних учнів і допомогти тим, хто відстає.
Технології трансформують і дозвілля. Іграшки починають ставити запитання на будь-які теми та спілкуватися. Відеоігри формують нову реальність, де можна поспілкуватися з Дартом Вейдером у Fortnite (або вбити його).
Втім, існують ризики. ШІ може давати неправильні відповіді, іграшки — вийти з-під контролю та почати обговорювати небажані теми. Також є проблема зловживань: діти використовують нейромережі для виконання домашніх завдань або створюють дипфейки для цькування однолітків.
У крайніх випадках спілкування з чат-ботами здатне погіршити психологічний стан уразливих підлітків, підштовхуючи їх до суїцидальних думок.
ШІ адаптується до вподобань користувача, пропонуючи найбільш релевантний контент. Соцмережі вже створили «ехо-камери» — люди бачать лише ті думки, з якими згодні. Штучний інтелект може посилити цей ефект, занурюючи в інформаційну ізоляцію навіть дітей.
Дитині, яка любить футбол, плюшевий ведмедик розповідатиме історії про спорт, а ШІ-репетитор — наводитиме приклади з цього напряму. Такий підхід усуває елемент випадковості й позбавляє можливості відкривати нове за межами звичного кола інтересів.
Цифрові компаньйони, які не критикують і не діляться власними почуттями, погано готують підлітків до спілкування з іншими людьми.
«Боти, які відповідають лише “так”, загрожують виховати дітей, не звиклих чекати своєї черги. Вони виростуть у колег, неспроможних іти на компроміс, і партнерів, не знайомих із взаємними поступками, які необхідні у стосунках», — підкреслили журналісти.
Ситуацію ускладнює падіння народжуваності.

Дкдалі менше дітей росте з братами й сестрами, які «згладжують гострі кути». Дедалі більше людей доходять висновку, що романтичні стосунки не варті клопоту.
Потрібно діяти
У The Economist закликали терміново вжити заходів:
- батькам варто двічі подумати, перш ніж довірити дитину «машині для повторення слів»;
- для чат-ботів потрібні суворі вікові обмеження;
- урядам необхідно регулювати необмежену свободу ШІ-компаній;
- вчителям важливо впроваджувати комплексні методи перевірки знань, адже традиційних домашніх есе вже недостатньо.
У довгостроковій перспективі людям важливо зберегти соціалізацію, яку ШІ здатен витіснити з дитячого життя. Оптимальним середовищем для цього залишаються школи.
Потрібно використовувати переваги індивідуалізації навчання, не забуваючи про важливість навичок ведення дискусії, підсумували журналісти.
«Можливо, одного дня ШІ дозволить кожній дитині жити як королівська особа. Але по-справжньому привілейованими зможуть стати ті, чиї батьки й учителі знають, коли його вимкнути», — йдеться в статті.
Нагадаємо, серед американських підлітків 72% пробували взаємодіяти з ШІ-компаньйонами.