П’ятирічний марафон: роль американських техгігантів у розвитку штучного інтелекту
У галузі штучного інтелекту (ШІ) за останні п’ять років стався справжній бум. Багато компаній та організацій не лише вивчають передову технологію, але й впроваджують ті чи інші інструменти в оперативну діяльність.
Великі американські IT-корпорації, відомі як техгіганти, зіграли не останню роль у розвитку сегменту. Більш того, вони своєчасно розгледіли перспективу напряму та наразі їх можна назвати лідерами ШІ-ринку.
Ми з’ясували, які компанії активно впроваджують штучний інтелект до своїх продуктів та навіщо вони інвестують в технологію десятки мільярдів доларів.
- Капіталізація семи найбільших американських технологічних корпорацій складає майже половину світового IT-сектору.
- Завдяки ШІ техгіганти заробляють мільярди доларів, що дозволяє їм збільшувати інвестиції у галузь.
- Американські корпорації стикаються з регуляторним тиском та критикою з боку користувачів.
Хто такі техгіганти?
Техгігантами зазвичай називають великі компанії, які домінують на технологічному ринку. До таких відносять Amazon, Apple, Microsoft та Alphabet. Віднедавна до їхнього числа також входять Nvidia та Tesla.
Загальна капіталізація цих семи компаній складає $7,84 трлн, або майже 48% глобального технологічного ринку. Сукупно американські техгіганти вартують стільки ж, скільки інші 842 публічні фірми глобального IT-сектору.
Техгіганти надають широкий спектр послуг. До основних продуктів можна віднести:
- програмне забезпечення;
- корпоративне обладнання;
- споживчу електроніку;
- хмарні послуги;
- інструменти для онлайн-реклами та продажів;
- розваги.
Зазвичай кожен з техгігантів займає власну нішу, проте в деяких сферах компанії є прямими конкурентами: Google та Bing, Android та iOS, Windows і macOS, Apple MacBook та Microsoft Surface тощо.
Шлях корпорацій до ШІ
На перший погляд може здатися, що техгіганти — це не зовсім ШІ-компанії. Проте, з іншого боку, кожен з них протягом багатьох років впроваджує концепцію AI-First, що передбачає концентрацію на технології штучного інтелекту.
Однією з перших до цього підходу прийшла Alphabet. У 2017 році глава корпорації Сундар Пічаі оголосив про зміну стратегії з Mobile-First на AI-First.
“У світі AI-First ми переосмислюємо всі наші продукти та застосовуємо машинне навчання та штучний інтелект для вирішення проблем користувачів. І ми робимо це для кожного з наших продуктів”, — сказав CEO Alphabet на конференції I/O 2017.
Відтоді компанія активно впроваджує ШІ-функції до своїх продуктів на кшталт “Пошуку”, “Карт”, YouTube, Pixel, Android та інших.
Alphabet розвиває й хмарну діяльність, пропонуючи користувачам різноманітні ШІ-інструменти для аналізу даних на власній інфраструктурі. У 2021 році корпорація отримала від Google Cloud $19,206 млрд або 7% від загального доходу. Практично весь інший прибуток надійшов від рекламного бізнесу.
Слідом за Alphabet стратегію AI-First прийняла Microsoft. Наразі головним джерелом доходів корпорації є хмарні сервіси Azure. Вони дозволяють розробникам використовувати ресурси компанії, включно з алгоритмами штучного інтелекту. Сервіси Azure надають послуги у сферах аналізу даних, комп’ютерного зору, обробки природної мови тощо.
За результатами фіскального 2022 року від підрозділу Intelligent Cloud компанія отримала $51,9 млрд — понад 26% від усього прибутку.
Amazon є не лише найбільшим ритейлером у США та Європі, але й прямим конкурентом Microsoft та Alphabet у сегменті хмарних обчислень. Amazon Web Services пропонує багато сервісів, які є у Azure та Google Cloud. За результатами 2021 року компанія отримала від платформи $62,2 млрд.
Крім того, Amazon продає низку пристроїв для розумного дому з ШІ власної екосистеми, серед яких Echo Dot, домашній робот Astro та дверні дзвінки Ring.
З 2017 року Apple стала активніше інтегрувати алгоритми до власних продуктів. Про це свідчать чіпи Apple Silicon (A-серія та M-серія), які оснащені виділеним нейропроцесором Neural Engine для обробки ШІ-задач. Компанія постійно впроваджує ШІ-функції до операційних систем власних пристроїв та окремих застосунків на кшталт “Камери” чи Apple Music.
Meta заробляє здебільшого на рекламі у Facebook та Instagram. Крім того, компанія покладається на алгоритми рекомендацій контенту, розробляє мовні моделі для перекладу тексту та титрування відео, а також випускає шоломи віртуальної реальності Quest. Останні мають стати основою для майбутнього метавсесвіту техгіганта.
Nvidia є провідним виробником чипів для ШІ-галузі. Її відеокарти з CUDA-ядрами учинили революцію у сфері машинного навчання, зробивши прискорювачі доступними інструментами для розробників.
Продуктова лінійка Nvidia нараховує десятки прискорювачів ШІ, сервісів для розробки, а також компонентів для великих обчислювальних систем та суперкомп’ютерів.
Одним з головних напрямів діяльності компанії стало виробництво чіпів для потреб штучного інтелекту. Наразі продукцію Nvidia використовують інші техгіганти, дата-центри, виробники суперкомп’ютерів, розробники робомобілів та незалежні інженери.
Tesla націлилася на розвиток ШІ у квітні 2021 року. Окрім популяризації електромобілів, компанія активно розробляє безпілотні технології, роботів та власний суперкомп’ютер.
За останні десять років автовиробник досяг значних успіхів. За даними CompaniesMarketCap, у 2012 році техгігант виручив $410 млн, а вже в 2021 році — $53,82 млрд. Судячи з цього, ставка на ШІ спрацювала.
Вказані вище доходи корпорацій скоріш опосередковано відносяться до ШІ. Проте без нього компанії навряд змогли б досягти таких показників, орієнтуючись на попередні бізнес-моделі.
Тиха експансія через інвестиції
Інвестори та користувачі, які зосереджені на кон’юктурі фондового ринку, часто не звертають уваги на проєкти, що безпосередньо не пов’язані з основним бізнесом чи квартальними результатами. Але у дослідницьких лабораторіях часто створюються продукти, що виходять за межі їх первинних цілей.
За даними MacroTrends, у 2021 році витрати техгігантів на R&D продовжили зростати — корпорації вклали в дослідження від 4,5% до 20,9% виручки. Для порівняння — компанії зі списку S&P 500 витратили на R&D у середньому 2,8% доходу.
Одним з останніх стратегічних проєктів Meta стала ініціатива з нарощування обчислювальних потужностей. Станом на початок 2022 року суперкомп’ютерний кластер нараховував близько 6800 прискорювачів Nvidia A100. До кінця року Meta планує збільшити їх кількість до 16 000 одиниць.
Meta is announcing the AI Research SuperCluster (RSC), our latest AI supercomputer 💻 for AI research. RSC will allow our researchers to do new, groundbreaking experiments in #AI. Learn more about RSC and the important role it will play: https://t.co/l9CcQuFLyM pic.twitter.com/gD8Ve74ZqQ
— Meta AI (@MetaAI) January 24, 2022
Обчислювальні потужності планують використовувати для обробки мови та дослідження комп’ютерного зору з фокусуванням на створенні імерсійного світу, який компанія називає метавсесвітом. Про це розповів учасник проєкту, інженер-програміст Шубхо Сенгупта.
ШІ-лабораторія DeepMind, яка належить Alphabet, анонсувала систему штучного інтелекту AlphaCode, що призначена для автоматичного написання програмного коду.
Introducing #AlphaCode: a system that can compete at average human level in competitive coding competitions like @codeforces. An exciting leap in AI problem-solving capabilities, combining many advances in machine learning!
— DeepMind (@DeepMind) February 2, 2022
Read more: https://t.co/yaXfMWtEfe 1/ pic.twitter.com/Mvhc6Jm7E0
Також дослідники розробили нову мовну модель. Це є доповненням до заяви DeepMind про стрибок у розумінні білкових структур, що грає вирішальну роль у відкритті ліків.
Apple протягом багатьох років працює над як мінімум двома проєктами, пов’язаними з ШІ.
Перший — безпілотний транспортний засіб. Згідно з даними Bloomberg, компанія активно розробляє робомобіль та планує випустити його вже у 2025 році.
Інший неанонсований проєкт — окуляри віртуальної та доповненої реальності. За даними журналістів, Apple була готова представити пристрій у 2022 році, проте пандемія коронавірусу та підрив ланцюгів поставок відсунули плани на невизначений термін.
Згідно з останніми чутками, компанія випустить гарнітуру у січні наступного року. Також техгігант зареєстрував торговий знак RealityOS, який опосередковано свідчить про активну розробку шоломів.
Microsoft у 2021 році інвестувала у R&D $22,248 млрд. Частина зусиль корпорації сконцентрована на партнерствах з незалежними ШІ-організаціями, зокрема OpenAI.
У вересні 2020 року компанії оголосили про партнерство, в межах якого техгігант отримав ексклюзивні права на GPT-3, а організація задіяла потужності Azure для власних досліджень. За рік до цього Microsoft інвестувала у OpenAI $1 млрд.
Тим часом Amazon прагне розширити лінійку продуктів для розумного дому. У серпні 2022 року техгігант оголосив про купівлю виробника роботів-пилососів iRobot за $1,7 млрд. У компанії вважають, що це посилить її портфоліо проєктів.
Проте критики виступають проти поглинання. На їхню думку, за допомогою роботів-пилососів ритейлер має намір збирати дані про приміщення користувачів, щоб ще більше включитися в їхнє особисте життя та використовувати цю інформацію для збільшення продажів.
NEW: Amazon buying iRoomba has grave implications for privacy and the safety of people of color and abortion seekers. Fight for the Future, @Public_Citizen + other groups are calling on the FTC to block the Amazon-iRobot deal. Read the letter here:https://t.co/t30BiDuaIf pic.twitter.com/JpA3aMGylh
— Fight for the Future (@fightfortheftr) September 9, 2022
Федеральна торгова комісія США вже вивчає угоду, тож найближчим роком її навряд підпишуть.
Остання конференція Nvidia пройшла “під егідою” штучного інтелекту. Майже кожен представлений продукт компанії призначений для розробки різних алгоритмів, починаючи від відеокарт GeForce з ядрами CUDA та закінчуючи SaaS-платформою Omniverse.
У 2021 році загальна сума інвестицій Nvidia в R&D досягла $5,268 млрд або майже 20% від річного прибутку.
Важко передбачити, яке комерційне застосування чекає на ці дослідження. За словами доктора Нью-Йоркського університету Кюн Хен Чо, у короткостроковій перспективі ми навряд побачимо якісь результати. Проте зі стратегічної точки зору вкладення рано чи пізно виправдають себе:
“Такі інвестиції з боку головних технологічних компаній […] стимулюватимуть та спонукатимуть інші технологічні й нетехнологічні, наприклад, фармацевтику”.
З великою силою приходить велика відповідальність
Глобальною проблемою техгігантів є їхнє монопольне положення на ринці, на що вже звернули увагу регулятори розвинених економік.
У США звучать заклики зменшити вплив продуктів Meta. Компанію звинувачують у неетичній поведінці, навмисному використанні алгоритмів для розпалення ненависті, антиконкурентних діях тощо. Техгіганта також критикують за цензуру, неадекватну роботу алгоритмів модерації, акцент на рекомендаційних системах та халтуру.
Нещодавно Марк Цукерберг показав, як буде виглядати метавсесвіт Horizon Worlds. Користувачі виявилися невдоволеними графічною складовою платформи та не повірили, що проєкт коштує $10 млрд.
Amazon, Microsoft та Alphabet потрапили до поля зору британської влади. Агентство за наглядом за діяльністю телерадіокомпаній та поштових служб країни має намір перевірити, чи дотримуються ці компанії антимонопольних правил.
Apple також опинилася під тиском влади. На тлі конфлікту компанії з Epic Games регулятори США, Великобританії ЄС та Південної Кореї намагаються примусити Apple знизити комісії за транзакції у App Store. Хоча цей випадок не пов’язаний з ШІ-діяльністю, ситуація може відобразитися на фінансових показниках техгіганту та його майбутніх інвестиціях.
Загалом компаніям стало важче поглинати маленькі фірми та конкурентів. Як вже згадувалося, угода Amazon та iRobot знаходиться під загрозою. Раніше в цьому році тиск влади США, Великобританії, ЄС та Китаю зірвав поглинання Arm компанією Nvidia.
Остання також зіткнулась з іншою проблемою: експортні обмеження ШІ-технологій у КНР, які можуть коштувати фірмі сотні мільйонів доларів.
Це не всі приклади регуляторного тиску на техгігантів. Варто очікувати, що зі зростанням компаній він буде збільшуватися пропорційно.
Крім регулювання, на діяльність техгігантів вплинула рекордна інфляція. Один за одним компанії повідомили про скорочення витрат та оптимізацію ресурсів.
У липні 2022 року директор Meta з продукту Кріс Кокс оголосив про “важкі часи” у компанії, що пов’язані зі змінами політики конфіденційності та макроекономічним тиском. У бесіді зі співробітниками він розповів про уповільнення найму нових інженерів та скорочення бюджетів.
Аналогічна ситуація й у Alphabet. СЕО корпорації Сундар Пічаі заявив, що вона має працювати “на 20% ефективніше”. Він також анонсував заморожування найму.
Перед анонсом нових iPhone у мережі ходили чутки про намір Apple підвищити ціни на смартфони. Пізніше виявилось, що вартість залишилася на минулорічному рівні. Проте це стосується американського та китайського ринків: у інших ключових країнах пристрої все ж подорожчали.
Підвищення цін спіткало і продукцію Nvidia. СЕО чіпмейкера Дженсен Хуанг пояснив це тим, що закон Мура більше не працює і процесори будуть дорожчати.
У ШІ-сегменті існує ще одна проблема, яку не можуть вирішити навіть корпорації з їхніми багатомільярдними бюджетами, — відсутність достатньої кількості обчислювальних потужностей.
Незважаючи на весь прогрес, сучасні системи не можуть забезпечити необхідні ресурси для створення великих моделей. Розробка та навчання алгоритмів стають складнішими, а кількість даних продовжує зростати.
ШІ-галузь зазнає й кадрового голоду. За даними Glassdoor, найближчими роками попит на спеціалістів у сфері штучного інтелекту збільшиться. Проте ринок не встигає підготувати необхідну кількість кваліфікованих кадрів в умовах стрімко розвиваючихся моделей та інструментів.
Втім, незважаючи на ці та інші проблеми, компанії продовжують будувати ШІ-орієнтовані бізнес-моделі та інвестували мільярди у R&D. Судячи з усього, техгіганти готові до затяжного ШІ-марафона.
Читайте біткоїн-новини ForkLog UA у нашому Telegram — новини криптовалют, курси та аналітика.