Не тільки MiCA: як у ЄС відстежуватимуть перекази криптовалют?

20 квітня Європарламент ухвалив регламент MiCA, який охоплює регулювання багатьох складових криптоіндустрії у Євросоюзі. Втім, цього дня в ЄС прийняли ще один акт, який вплине на компанії сегменту та власників криптовалют. Мова йде про регламент щодо інформації, яка супроводжує перекази коштів та певних криптоактивів. 

Оновлене регулювання передбачає посилене відстеження транзакцій з цифровими валютами. Це зобов’язання також є результатом тиску з боку Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF) щодо застосування так званого “правила подорожей”.

Для виконання останнього ЄС сформулював положення Регулювання переказів коштів (TFR) додатково до MICA. Регламент почне застосовуватися в січні 2025 року (через 18 місяців після набуття ним чинності). Відповідно до цього акту, CASP зможуть запобігати і виявляти адреси, на які поширюються санкції, та забезпечувати повну ідентифікацію та відстеження переказів криптоактивів.

“Операції з криптоактивами будуть відстежуватися так само, як і традиційні грошові перекази”, — зазначили в Європарламенті. 

Детальніше про MiCA та TFR спеціально для ForkLog UA розповіла адвокат, СЕО та засновниця Manimama Legal & Growth Agency Ганна Воєводіна.

MiCA: про створення єдиного європейського ринку віртуальних активів

Регулювання європейських ринків криптовалют є одним з найбільш значущих і глибоких документів у сфері регулювання віртуальних активів, каже Воєводіна. Він розроблений як елемент більш широких регуляторних заходів, які включають такі ініціативи, як закон про цифрову операційну стійкість (DORA), пілотний режим DLT і регулювання переказів коштів (TFR).

До ухвалення регламенту на європейському рівні не було загальних правил, що регулюють крипторинок. Поточні норми базуються на різних правових актах, тлумаченнях і вказівках у законодавстві різних держав-членів ЄС. Існують окремі правила боротьби з відмиванням грошей для послуг, пов’язаних із нерегульованими криптоактивами, включаючи роботу платформ для торгівлі, обміну або зберігання криптовалют.

Крім того, в ЄС немає єдиного правового визначення природи криптоактивів. Така ситуація робить їх власників вразливими до ризиків, обмежує розвиток ринку та можливості інноваційних цифрових сервісів, альтернативних платіжних інструментів, стає майданчиком для маніпулювання ринком і основою для фінансових злочинів. 

Втім, MiCA має на меті змінити це.

  • Вперше MiCA запропонували у вересні 2020 року як частину масштабного пакету регулювання цифрових фінансів, спрямованого на підвищення конкурентоспроможності фінансового сектору ЄС, а також надання споживачам ширшого доступу до інноваційних продуктів. 
  • 24 листопада 2021 року Рада ЄС схвалила переговорні зобов’язання щодо MiCA. 
  • Наступним кроком було проведення переговорів між парламентаріями, які розпочалися 31 березня 2022 року і завершилися попередньою угодою 30 червня 2022 року. 
  • Очікується, що MiCA та TFR набудуть чинності в липні 2023 року. Положення, що стосуються регулювання стейблкоїнів, застосовуватимуться з липня 2024 року, решта (разом з TFR) — з січня 2025 року.

MiCA застосовуватиметься на всій території ЄС без необхідності ухвалення національних законів про імплементацію. Такий підхід відповідає захисту прав споживачів та забезпеченню ефективного і гармонізованого доступу до інноваційного сегменту криптоактивів на єдиному ринку. Тобто MiCA стане актом прямої дії.

Основні поняття MiCA

Види криптоактивів

Відповідно до регламенту, “криптоактив” означає цифрове представлення вартості або прав, які можуть передаватися та зберігатися в електронному вигляді з використанням технології розподіленого реєстру або подібної.

MiCA закріплює три види токенів: utility-токени (криптоактиви, призначені для надання доступу до товарів, послуг емітента), asset-referenced (криптоактиви, які мають забезпечувати стабільну ціну на базі вартості декількох фіатних валют, товарів, криптоактивів або комбінації таких активів) та e-money (криптоактиви, основною метою яких є використання як засобу обміну і які мають підтримувати стабільну ціну, посилаючись на вартість фіатної валюти, що є законним платіжним засобом).

Слід зазначити, що для двох останніх MiCA вводить поняття “значущість”. Так, значущі asset-referenced та e-money токени — це активи, які перевищують певні межі застосування і мають відповідати більш високим пруденційним, управлінським стандартам і вимогам ліквідності. 

Емітенти

Емітентом криптоактивів вважається юридична особа, яка пропонує громадськості будь-який тип таких активів або прагне забезпечити їхній допуск на торговельну платформу.

Серед основних вимог до емітентів трьох зазначених вище типів активів — розробка детального white paper і повідомлення про документ компетентному органу, запобігання потенційним конфліктам інтересів тощо.

Вимоги до CASP

Постачальник послуг криптоактивів або CASP означає будь-яку особу, яка надає одну або декілька повʼязаних з подібними активами послуг третім особам на професійній основі.

Серед таких:

  • зберігання та адміністрування криптоактивів, виконання доручень щодо них від імені третіх осіб;
  • функціонування торгової платформи для криптоактивів;
  • обмін криптоактивів на фіатну валюту, яка є законним платіжним засобом, або на інші цифрові активи;
  • розміщення криптоактивів;
  • надання консультацій щодо віртуальних активів.

Від CASP вимагатимуть реєстрації офісу в одній із держав-членів ЄС, отримання авторизації постачальника послуг, відповідності організаційним та репутаційним вимогам, а також мінімальним нормам щодо зберігання криптоактивів. Мінімальний статутний капітал має варіюватися від €50 000 до €150 000 евро в залежності від послуг, які будуть надаватися.

Відстеження переказів: кінець анонімності?

Регламент щодо інформації, яка супроводжує перекази коштів та певних криптоактивів, зостосовуватиметься до переказів коштів, які надсилаються або отримуються постачальником платіжних послуг або посередниками в ЄС, зазначається в пояснювальному документі Європарламенту: 

“Він також має застосовуватися до переказів криптоактивів, що здійснюються за допомогою криптовалютних банкоматів, якщо постачальник послуг криптоактивів або посередник ініціатора або бенефіціара має зареєстрований офіс у ЄС”.

Регламент не повинен застосовуватися, якщо: 

  • як ініціатором, так і отримувачем є самі постачальники повʼязаних криптоактивами послуг;
  • при переказах криптоактивів між фізособами, яка здійснюється без залучення постачальників послуг.

Воєводіна зазначила, що CASP-компанії ЄС будуть зобов’язані дотримуватися вимог щодо правил переказу коштів у кожній транзакції, незалежно від її суми — тобто, винятків не передбачається. 

Поріг de minimis не застосовується, і не передбачено жодних спрощень вимог до транзакцій в межах ЄС. 

Варто також зазначити, що обсяг інформації про відправника та одержувача, яку повинен надавати CASP, також не змінюється залежно від суми транзакції. Пункт 27 регламенту пояснює цей підхід, посилаючись на “притаманний безмежний характер і глобальне охоплення переказів криптоактивів і надання послуг, пов’язаних з криптоактивами”. 

Крім того, зазначається, що він “відповідає вимозі FATF розглядати всі перекази криптоактивів як транскордонні”, що робить недійсною будь-яку різницю в обсязі зобов’язань при проведенні транзакцій у ЄС і поза його межами.

По-друге, CASP необхідно виконувати зобов’язання щодо дотримання “правил подорожей” перед здійсненням транзакції. Відповідно до TFR, CASP-відправники зобов’язані передавати інформацію до CASP-одержувача перед надсиланням відповідної криптотранзакції. У свою чергу, останній повинен переконатися, що необхідна інформація була отримана до того, як зробити переказ коштів доступним кінцевому клієнтові.

Операції з некастодіальними гаманцями

Транзакції між фізособами з некастодіальними гаманцями (self-hosted wallet/unhosted wallet), на суму понад €1000 вимагають перевірки власника гаманця. 

Відповідно до рекомендацій FATF, транзакції з такими гаманцями підпадають під дію TFR. При здійсненні операцій з self-hosted wallet європейські CASP повинні збирати необхідну інформацію про відправника та одержувача, а також виконувати наступні додаткові зобов’язання щодо перевірки гаманців при здійсненні переказів на суму понад €1000:

  • при відправленні переказу на некастодіальний гаманець відправник зобов’язаний перевірити, чи належить цей гаманець клієнту, що здійснює транзакцію, або контролюється ним;
  • при отриманні переказу з некастодіального гаманця одержувач повинен переконатися, що клієнт, який отримує активи, є власником або контролером гаманця-відправника. 

Інструмент ідентифікації некастодіального гаманця визначає юрисдикційні вимоги до кожної транзакції. Він збирає дані про клієнтів-контрагентів зі сторінки виведення коштів, створюючи архів для дотримання санкцій, ведення обліку та звітів про підозрілу активність.

Далі постає питання: як некастодіальні гаманці можуть бути приведені у відповідність до норм FATF щодо переміщення коштів? 

Правило переказу коштів вимагає від постачальників послуг з переказу віртуальних активів (VASP) збирати та передавати певні дані про своїх клієнтів та транзакції, які вони обробляють. Ця інформація включає ім’я та адресу відправника і одержувача транзакції, а також номери рахунків останніх. Це правило застосовується до всіх VASP, зокрема й до тих, які працюють з нехостинговими гаманцями.

Для погодження роботи некастодіального гаманця з правилами FATF щодо переказів коштів одним із підходів є використання стороннього постачальника послуг, який спеціалізується на дотриманні цих норм. 

Такі постачальники можуть виступати посередниками між користувачами нехостингових гаманців і VASP, збираючи та передаючи необхідну інформацію від імені користувачів. Це дозволяє останнім продовжувати користуватися ними, дотримуючись правил.

Інший підхід полягає в тому, що користувачі некастодіальних гаманців повинні збирати та передавати необхідні дані особисто. При цьому вони можуть використовувати стандартизований формат інформації та забезпечувати безпечну передачу інформації до VASP, що бере участь у транзакції. Такий підхід може бути більш складним, але він дозволяє користувачам некастодіальних гаманців зберігати повний контроль над своїми гаманцями і транзакціями.

Варто вказати, що дотримання правил FATF щодо переказів коштів — безперервний процес, тому як VASP, так і користувачі некастодіальних гаманців повинні залишатися пильними, щоб гарантувати відповідність вимогам правил у міру їхнього оновлення.

Наостанок зазначимо, що CASP будуть зобов’язані проводити належну перевірку всіх клієнтів, яка полягає в наступному:

  • ідентифікація клієнта (ім’я, адреса, дата народження, місце народження тощо);
  • переконатися, що клієнт не є особою, до якої застосовано санкції;
  • зберігати персональні дані та інформацію щодо запобігання відмиванню коштів та фінансуванню тероризму;
  • передавати дані разом з транзакцією;
  • залежно від того, чи проводить CASP транзакцію від імені відправника або отримувача, він повинен буде збирати та передавати персональну інформацію та інформацію щодо запобігання відмиванню коштів та фінансуванню тероризму, або отримувати дані від відправника та перевіряти отримані дані.

Читайте ForkLog UA в соціальних мережах

Знайшли помилку в тексті? Виділіть її та натисніть CTRL+ENTER

Матеріали за темою

Ми використовуємо файли cookie для покращення якості роботи.

Користуючись сайтом, ви погоджуєтесь з Політикою приватності.

OK