«Мода, що змінює метавсесвіт»: як український бренд SVD Denim створює цифровий одяг з протезами у Decentraland


SVD Denim — український інклюзивний бренд, що відзначився на показах адаптивної моди в реальному світі, тепер змінює уявлення про красу і норму у цифрових просторах. В інтерв’ю ForkLog UA засновниця бренду Світлана Волкова розповідає, як адаптивна мода стала NFT, чому метавсесвіти можуть бути більш інклюзивними за реальність, і як блокчейн допомагає будувати майбутнє без обмежень.
ForkLog UA (FLUA): Розкажіть трохи про себе. Який шлях привів вас до моди, і що стало особистим поштовхом до створення SVD Denim?
Світлана Волкова (С.В.): Мене звати Світлана Волкова/Svitla Volka. Я дизайнерка одягу і громадська активістка. В 2019 році заснувала власний етичний бренд трасформативного одягу Svitla Volka Design.
На момент повномасштабного вторгнення проживала в рідному Херсоні, з якого поїхала ввечері 24 лютого з портфелем в якому айпад, документи і кілька речей бренду.
Певний час жила в Румунії, спочатку були тонни волонтерства, як у всіх, потім вернулась в фешн, опапнувала цифровий, зробила цифровий фешн фільм Martyrology, присвячений оборонцям Азовсталі, який був представлений на Digital Fashion Week NY & London, Miami Art Basel, тощо.
В 2023 році моєму батьку в Бахмуті російський дрон відірвав ноги і сильно загалом пошматував. Я повернулась в Україну, аби бути поряд. Процес батькової реабілітацій показав мені неприємну правду — фешн індустрія ігнорує потреби людей з нестандартними тілами і замість того, аби робити комфортно, приємно і натхненно людям, що проходять крізь жорсткі випробування, вона ще зверху насипає їм складнощів.
Як людина може назад соціалізуватись, навіть попри фізичний біль, якщо їй просто немає що одягнути? Як дизайнерка одягу — зробила очевидне. Повчилась, провела дослідження, створила SVD Denim — фіджитальний адаптивний одяг з деніму для протезованих.
Про вихід у метавсесвіт
FLUA: SVD Denim — бренд адаптивного одягу з дуже чіткою соціальною місією. Що спонукало вас перенести цю місію в метавсесвіт? Чому саме Decentraland?
С.В.: Після повномасштабного вторгнення, коли я виїхала з Херсона з одним рюкзаком — освоїти цифрову моду виявилось одним з найоптимальніших варіантів продовжувати діяльність як дизайнерки.
Моя перша цифрова робота була присвячена оборонцям Азовсталі, і рендери як цифрові фото були представлені на Метаверс Фешн Вік в 2023 році. Коли я повернулась до фізичної моди, і почала роботу над SVD Denim, я вже використовувала цифрові інструменти, значно прискорюючи і оптимізуючи процеси розробки, презентації, збору фідбеку, пошиття. Та врешті коли з дня в день думаєш над глобальною місією бренду — змінювати індустрію вцілому і робити це так, аби світ знав — Україна в авангарді, я помітила, що цифрова мода попри усю її прогресивність — реплікує ті самі сліпі зони конвенційної індустрії.
Звісно, я б хотіла спровокувати, або навіть працювати над впровадженням опцій протезованих аватарів в ПО типу CLO3D або Style 3D (яке дозволяє робити цифрові паттерни, зшивати і приміряти їх на аватари, симулюючи тканини.) Але почалось все з того, що мені прийшла розсилкаа від Деценраленду, як колишній учасниці, з запрошенням до участі. Ідея щодо скінів з протезуваннями сформувалась за 3 хв до безпосередньої зустрічі з головною продюсеркою Децентаренду, якій я перед тим просто скинула своє портфоліо)
FLUA: Чим відрізняється створення одягу для реального тіла з протезом — і для аватара? Чи стали цифрові інструменти новим полем для творчості, чи вони теж мають свої обмеження?
С.В.: Це багатогранне питання. Створення одягу для реального тіла — це про комплексну задачу дизайну, що має стосуватись як матерії так і ідей. Вона стосується добудовування вашого живого тіла через стрій, тут і зараз. Ми маємо думати про десятки факторів і враховувати можливості поліпшення користувацького досвіду на рівні крою, тканин, фурнітури, виразних елементів дизайну. Для аватара — це лише робота в світі ідей, головною задачею є задоволення вимог платформи по полігонажу і складності текстур об’єкта.
Цифровий одяг може допомогти в збереженні і відстоюванні своєї самоідентичності, комунікуванні свого досвіду та сили, але ніколи не вирішить ваш дискомфорт і коливання перед виходом в люди. Але оскільки ми хочемо адвокувати саме за реальних людей, що живуть частину свого життя в метаверсах, то ми використовуємо дизайни, створенні для реальних потреб, аби чесно репрезентувати в метавсесвіті. Звісно ми додаємо світлові елементи, бо куди без них в Децентарленді) Маємо обов’язково адаптуватись під стилістику конкретних платформ.Тому певним чином метаверси дають більше поле для творчості і менше реальних задач.
FLUA: Розкажіть про досвід створення першої колекції цифрового одягу з інтегрованими протезами. Як виникли образи Era та Band, і що вони символізують?
С.В.: Перший аутфіт Band — був розроблений ще під час мого навчання на програмі Design Academy Adapt від Berlin Fashion Hub i Zalando. Це був результат десятків розмов з протезованими і вивчення їхніх не люблю це словосполучення «точок болю», бо складно говорити про точки болю людей зі сталі. Попри те, це був повноцінний лук, який дав початок бренду і через нього мене відібрали в фінал академії, але відшила наразі я лише джинси, такі були умови програми.
Обмежені бюджети — найважливіші предмети. Децентраленд сказав, що у мене буде 2 диспенсери, я вирішила зробити другим більш легкий і фемінний лук, так з’явилась Еrа. І насправді там є маленька хитрість для спритнооких)
Інклюзивність у метавсесвіті
FLUA: Цифрові аватари здебільшого «ідеалізовані». Ви зробили навпаки: показали протези як частину образу. Яка реакція була з боку ком’юніті?
С.В.: Я буду чесною, більшість людей мінтили собі всі луки підряд, бо це фешн вік, і все на халяву. Далі, коли люди одягали наші скіни, переважно, вони захоплювались такою собі ретро кібер панківською стилістикою (якої я не закладала))). Але було декілька людей, що відзначили це як дуже щемку і важливу для них дію. Ці відгуки найцінніші. І я думаю, що ми наразі лише на початку.
Більшість людей живуть з установкою про те, що світ є таким, яким він має бути. І навіть люди з інвалідністю рідко ставлять під сумнів некомфортний і нерепрезентативний стан речей, бо не знають як може бути інакше. Ми хочемо показувати що цей вибір є.
FLUA: Чи вважаєте ви, що інклюзивність у метавсесвіті може впливати на уявлення людей про тілесність, норму та красу в реальному світі?
С.В.: Беззаперечно. Я ще не бачила жодного користувача, який би проводив в метавсесвіті час з аватаром, що був наданий випадковим чином під час реєстрації. Зовнішність там важлива — з яким би підходом кожний це не робив, створюючи своє альтер его, рефлексуючи свою особистість, чи дико експериментуючи.
Думаю, наявність навколо користувачів з протезуваннями в метаверсах допомагає долати табуювання і стигматизацію людей з протезуваннями в реальному світі, стирає межу, створюючи реальну інтеграцію. Коли ці скіни фігурують майже як трендсеттери, то в публічному сприйнятті і взаємодій з протезованим, я думаю ми можемо помітити зсув з фрейму «травма» до фрейму «фіча».
FLUA: Наскільки на сьогодні метавсесвіт технічно готовий до репрезентації людей з інвалідністю? Що б ви хотіли змінити в інтерфейсах, аватарах чи архітектурі таких платформ?
С.В.: Тут напевно треба зазначити, що є дуже різні види інвалідності, хоча мені більше довоподоби слово дізабіліті, воно має ширше поле значень. І для всіх потребуються різні дизайн рішення. Наприклад, я ніколи не думала про людей з дворфізмом, де дійсно вони мають собі адекватний вибір одягу? Люди з аутистичним спектром розладу потребують піклування про свої сенсорні потреби. І кожен з цих видів інвалідності напевно вимагає унікальної адаптації.
Проте ми фокусуємось на своїй ключовій аудиторії — люди з протезуваннями і я бачу розвиток в тому, аби на метаверс платформах були опції «одягати» протез на конкретну потрібну кожному кінцівку. Для ідеальної репрезентації. Щодо архітектури — це класне питання. Я не маю відповіді, але вона точно є в людей з інвалідністю. Задача дизайнерів — дізнатись про неї і імплементувати.
NFT, блокчейн і цифрова економіка
FLUA: Ваші скіни були випущені як NFT у Decentraland. Чому ви вирішили використовувати саме цей формат?
С.В.: Це був єдиний доступний формат в Децентарленд. ХР Насправді, я дійсно люблю NFT, бо ти можеш споглядати за життям своїх творінь стільки, скільки вони існують. На відміну від фізичного рітейлу, де речі йдуть від тебе назавжди, NFT приводить людей до тебе. Я серйозно під час фешн віку заходила на профайли людей, що замінтили наші скіни, аби дивитись, хто вони. І коли виріб перепродається, ти все одно маєш доступ до цієї історії. Ти ніби павук, що завжди може перевірити свою мережу, кого ти там такого цікавого вхопив своїм дизайном)))
FLUA: Яке значення має NFT-паспорт для фізичного чи цифрового одягу у філософії SVD Denim? Це про автентичність, власність, чи про щось більше?
С.В.: Автентичність, власність, дотичність, прозорість, бо ми закладаємо ідею подавати в паспорті інформацію про всі ланки виробництва — від купівлі сировини, до відправки готового виробу власнику. Загалом у нас багато планів з цим пов’язано. У нас на одязі є нашивки з 3д принтами з генеративним артом. І в ідеалі це має працювати як момент персоналізації, коли під час здійснення покупки, генерується арт на основі особистих даних покупця, цей арт мінтиться як NFT з включеним всередину паспортом виробу, в кільком едішнах.
І потім інші едішини працюють на програми лояльності для кастомерів. Але це ще лише в розробці, ми почали лише в лютому. Так, це взагалі можна отак всім розповідати? Заблюрте, лише для тих, хто готовий з нами колаборувати як генеративний художник))) Але нам треба такі хлопці і дівчата, що мають активне волонтерство або службу за плечами, аби говорити однією мовою з нашою ЦА.
FLUA: Чи бачите ви майбутнє, де покупець отримує одночасно фізичну річ і її цифрового близнюка у вигляді NFT? Чи це вже ваша практика?
С.В.: Один з форматів це також передбачає. Це залежатиме від платформи розповсюдження. Логічним є робити окремі дропи на високозалучені метаверси, так аби це працювало як передзамовлення на реальну річ. Це дуже ощадливий спосіб виробництва.
FLUA: Чи були вже кейси, коли цифрові скіни SVD Denim купували, перепродавали або використовували в рамках якихось Web3-активностей?
С.В.: Після метверс фешн віку з 15ого квітня був лише один перепродаж. Щодо активностей — ви примусили мене замислитись. Мені самій тепер цікаво. Бо я типу випустила скіни у вільне плавання і радію, а що з ними люди роблять далі, як саме використовують…
Ком’юніті, ДАО, Web3
FLUA: Бренди у Web3 все більше працюють не просто як бізнеси, а як ком’юніті. Чи бачите ви потенціал для створення ДАО навколо SVD Denim?
С.В.: Це ж основна сила веб3.0 — і моя слабкість) Ми думаємо, ми хочемо, але нам для цього треба буде окрема людина в команду, яка цим живе. Бо я люблю і захоплююсь можливостями. Наше крипто арт ком’юніті мене сильно підтримало, коли батько отримав травму. Загалом це таке собі місце безпеки і взаємопідтримки від чого я безкінечно кайфую.
Але спитайте мене, чи краще провести день в метаверсі, чи сидіти біля ріки, я виберу друге. Я не можу сидіти в дискордах, навіть мій «інстаграм дизайнерки» ні разу не робочий інструмент, бо я насправді аутсайдер в цьому. І ми шукатимемо людину, яка ловить кайф від цього виду комунікації, криптолінзи в сприйнятті світу і від наших цінностей) Там буде метч і ДАО проєкти.
FLUA: Чи є у вас плани запуску власного токена або NFT-програми лояльності для тих, хто підтримує ваш бренд — не лише як клієнти, а як частина спільноти?
С.В.: Так, я вже згадувала про NFT, які працюють на програми лояльності для ком’юніті протезованих і всіх, хто хоче долучитись.
FLUA: Яку роль у розвитку бренду ви відводите технологіям Web3 — просто як інструмент чи як ідеологію нової етики у моді?
С.В.: Я зараз скажу дуже прагматично. Як на мене інтеграція і вростання реального світу в веб 3.0 і навзаєм — це незворотньо. Я хочу сісти в цей знаєте перший вагон, другий поверх і бачити всі краєвиди цього руху.
Колаборації, масштаби, майбутнє
FLUA: Чи плануєте ви виходити на інші платформи (наприклад, Spatial, Roblox, The Sandbox)? Чи Decentraland — це ваше ядро?
С.В.: Так! У нас в плані всі ці 3 платформи до кінця 2026-го. Сподіваюсь, що встигнемо.
FLUA: У вас уже був успішний досвід на Metaverse Fashion Week. Які наступні цілі? Побудова власного бренд-хаусу у метавсесвіті? Можливо, колаборація з великим криптобрендом?
С.В.: Ми хочем свого метаагента метаматриці) Тобто поки що думаємо про колаборацію з криптоінфлюенсером. Ми ж тільки-но почали) на все треба ресурси.
FLUA: SVD Denim активно працює на перетині моди, інклюзивності й технологій. Яке майбутнє ви бачите за метавсесвітньою модою у Web3? Це епізодичне явище чи повноцінна індустрія?
С.В.: Це точно гра в довгу. Часом відвідуючи деякі фешн події на різних веб3 платформах, складається враження, що це якась суперкамерна тусовка, я досі не знаю, чи там є реальна можливість заробляти, бо індустрії без профіту не існують. Ще й великі бренди зіпсули статистику, вони ж зайшли на той же Метаверс фешн вік 2023 абсолютно не готовими, так, ніби метаверс, це сусідня вулиця до 30ої авеню, без адаптації, розуміння специфіки і відповідно без результату. Заходити в їх шоуруми було просто максимально скучно.
Цьогоріч їх уже не було на події. Проте маркет репорти прогнозують значне зростання ринку і його прибутковості. Думаю фешн в веб3.0 може існувати як окрема індустрія, обмежений лише полігонажем і тектсурами (поки що) і жодною фізикою він дозволяє моді значно глибше переплітатись з мистецтвом. Попри те, для нас — це найімовірніше завжди буде підрозділ фізичної індустрії, аж поки ми не доживем до «ефектів молекулярної плівки» за Айзеком)
Особисте
FLUA: Якою була ваша особиста емоція, коли ви побачили аватар у Decentraland у одязі SVD Denim з протезом?
С.В.: Жага! Аби всі-всі це побачили!
FLUA: Якби вам дали можливість створити метавсесвіт з нуля, яку одну річ ви точно включили б до його дизайну — з огляду на інклюзивність?
С.В.: О, це був би максимально незручний світ. Бачили відео де люди з привілеями стандартного, цілого, повнофункціонуючого тіла опинялись в середовищах розроблених для людей з інвалідністю? Всі книжки шрифтом брайля, відсутність сходів лише плавні з’їзди, тощо. От, я б зробила такий іммерсивний простір, щоб з якимись окулусами, люди могли по ньому потинятись і отетеріли. Думаю, світ від цього став би трохи емпатичнішим)))