Як почати приймати криптовалютні платежі в Україні? Розбираємося з СЕО Whitepay
На тлі дедалі більшого поширення криптовалют їхні користувачі стали новою категорією клієнтів для бізнесу. Можливість оплати товарів і послуг за допомогою цифрових активів впроваджують не тільки невеликі локальні гравці, а й технологічні гіганти на кшталт Amazon.
Спільно з СЕО Whitepay Глібом Удовиченком ForkLog UA розібрався, чому люди все частіше обирають як платіжний засіб активи, які часто називають високоризиковими, і що отримує бізнес від інтеграції криптоплатежів.
Цифровізація процесів
Світова економіка активно цифровізується. Банківське обслуговування перемістилося в смартфон, у застосунку “Дія” українці можуть не тільки переглядати документи, а й зареєструвати ФОП або отримати кредит на житло. Водночас Нацбанк тестує е-гривню, а президент Володимир Зеленський підписав закон “Про віртуальні активи”.
Таке широке прийняття криптовалют в Україні — результат того, що в якийсь момент цифрові валюти дали можливість багатьом не лише підвищити свій дохід, а й розібратися в інвестиційних процесах. До того ж переведення частини накопичень, наприклад у стейблкоїни, зменшить ризики, що банк закриється разом із депозитами.
Більшість власників криптовалют не просто зберігає активи, а торгує на біржах, займається стейкінгом або DeFi-кредитуванням. За необхідності вивести цифрові активи на банківські рахунки вони часто стикаються з великими комісіями і, в деяких випадках, традиційна фінансова система перешкоджає таким переказам.
Тому низка технологічних гігантів, на кшталт Amazon, надала можливість користувачам розраховуватися криптовалютами, усвідомлюючи, як швидко зростає потенціал цього платіжного методу.
Стан ринку
Кількість криптовалютних транзакцій збільшується з кожним роком. Стейблкоїни випередили за цим показником найбільші платіжні системи: $18,2 трлн у емітента USDT компанії Tether проти $14,1 трлн оброблених транзакцій Visa і $7,7 трлн у мережі Mastercard.
Згідно зі звітом Chainalysis, країни з економікою, що розвивається, активніше беруть участь у новому фінансовому секторі. У 2022 році Україна посіла третє місце в рейтингу глобального індексу прийняття криптовалют.
Блокчейн-технологія користується неабиякою популярністю у регуляторів: близько 98 країн розробляють CBDC. Одним із лідерів є Китай, який активно тестує можливості цифрового юаня.
Криптовалюти інтегрували вже понад 380 українських компаній і благодійних фондів, зокрема MebelOk, Stylus, CACTUS і Tabletochki. Цей перелік постійно поповнюється, оскільки дедалі більше підприємців усвідомлюють переваги інтеграції платіжного шлюзу для приймання цифрових активів.
Навіщо бізнесу криптовалюта?
Інтегрування криптоплатежів у бізнес здатне залучити нових користувачів, які не бажають витрачати час на конвертацію монет та токенів у гривню. До того ж це розумний маркетинговий хід для підвищення впізнаваності бренду: криптовалюти можна використовувати в програмах заохочення постійних клієнтів, пропонуючи знижки на майбутні покупки.
Наступна відчутна перевага для бізнесу — низька вартість транзакцій. Криптовалюти децентралізовані, отже, немає посередників і додаткових комісій. Для порівняння: вартість більшості біткоїн-транзакцій становить до 1% від суми переказу, а середня комісія за транзакцію в традиційних платіжних системах — від 1,5% до 3,5%.
Водночас криптовалюти дають змогу приймати платежі від клієнтів із будь-якої країни світу, де дозволені цифрові активи. Власники бізнесу можуть не перейматися обмінними курсами національних валют і, в деяких випадках, отримувати додатковий прибуток. Наприклад, курс USDT буває вигіднішим, ніж курс гривні щодо долара.
Як почати приймати криптовалюту?
Є декілька рішень для приймання криптовалюти. А саме:
- POS-термінали для оплати у фізичному магазині, які зовні нагадують пристрої для приймання банківських карток;
- платіжна сторінка на сайті для приймання криптовалюти онлайн;
- платіжний шлюз для WooCommerce.
Криптопроцесинг дає змогу конвертувати цифрові активи в гривню та навпаки, а також накопичувати її на електронних гаманцях. Всю інформацію про баланси, комісії, підключені термінали та історію транзакцій можна побачити на панелі управління в особистому кабінеті провайдера криптопроцесингового сервісу.
Наприклад, POS-термінал від Whitepay обладнаний дисплеєм, на якому відображається ключова інформація та актуальний обмінний курс. Загалом до оплати доступно понад 140 цифрових активів.
Для сплати криптовалютою клієнт має просканувати згенерований системою QR-код за допомогою свого електронного гаманця та переказати необхідну суму на вказану адресу мерчанта. Вартість товару або послуги розраховується за актуальним обмінним курсом. Якщо переказ успішний, система генерує чек із хешем транзакції, яку можна відстежувати.
Правовий статус криптовалют в Україні
У лютому 2022 року Верховна Рада ухвалила закон “Про віртуальні активи”, який має вивести ринок цифрових грошей із тіньового сектору економіки. Наразі документ змінюють з урахуванням європейського регламенту MiCA. Процес легалізації криптовалют ще не завершено, проте їхнє використання не заборонено в Україні.
Попри відсутність чітких постанов щодо цифрових активів, отриманий дохід у них необхідно декларувати. Для цього криптовалюти конвертуються в гривню й оподатковуються залежно від того, до якої групи платників податків належить бізнес.
Нещодавно в Україні низка криптобірж повідомила про обмеження операцій з гривнею за допомогою банківських карток. Пізніше стало відомо, що це пов’язано з посиленою боротьбою з нелегальним гемблінгом.
«Ми уважно слідкуємо за ситуацією на ринку. Поки можна сказати, що для більшості наших клієнтів новини на українському ринку значення не мають. Обмеження стосуються компаній, які працювали з азартими іграми. Whitepay ніколи не працював з підсанкційними компаніями та індустрією азартних ігор”, – зазначив Гліб Удовиченко.
Він додав, що компанія веде діалог з НБУ задля “створення нової моделі взаємодії крипти і гривні у контексті легалізації криптооперацій в Україні».
Ризики та висновки
Головне, про що потрібно пам’ятати, — криптовалюти волатильні. До того ж варто врахувати можливість репутаційної кризи проєктів. Ці ризики можна нівелювати, конвертуючи отримані цифрові активи одразу у фіат. Це той випадок, де загалом переваги перевищують недоліки.
Приймання криптоплатежів може стати додатковим способом вивести бізнес на новий рівень завдяки зниженню операційних витрат, збільшенню клієнтської бази та конкурентоспроможності на ринку. Однак вкрай важливо розуміти правовий ландшафт і дотримуватися всіх чинних норм.
Щоб почати приймати криптовалюти, компанія має визначити свої цілі, вивчити правові аспекти та потенційні ризики, обрати платіжний шлюз і навчити персонал працювати з цією технологією. Оскільки крипторинок все ще розвивається та має певні ризики, необхідно бути готовим до можливих викликів та змін у майбутньому.